Kiedy możliwe jest prowadzenie apteki
Prowadzenie apteki jest wyłącznie możliwe po przeprowadzeniu skomplikowanego postępowania o udzielenie zezwolenia na jej prowadzenie. Innym sposobem na rozpoczęcie takiej działalności lub prowadzenie jej rozwoju jest nabycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub całego podmiotu prowadzącego aptekę.
Powyższe oznacza, że jest to działalność regulowana, której rozpoczęcie jest możliwe po spełnieniu ustawowo opisanych kryteriów.
Sprzedaż apteki
Na cele niniejszego opracowania skupimy się na podstawowych kryteriach przeprowadzenia transakcji zbycia, sprzedaży apteki ogólnodostępnej. Na wstępie wskazać trzeba, że sprzedaż apteki jest zdecydowanie bardziej skomplikowana niż normalna sprzedaż przedsiębiorstwa, jednakże odpowiednio przeprowadzona transakcja, np. przy udziale specjalisty, prawnika prawo farmaceutyczne może być bardzo dobrym rozwiązaniem, dla obu stron – zbywcy i nabywcy.
Zespół Kancelarii Adwokackiej Piotr Pirecki, posiada w swoim doświadczeniu kilkadziesiąt tego typu transakcji polegających na sprzedaży lub nabyciu funkcjonujących na rynku aptek prywatnych czy sieciowych.
Pierwszym pytaniem jakie powinien postawić sobie sprzedający jest kwestia czy chce sprzedać aptekę (zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa). Często taka decyzja jedynym wyjściem, natomiast zdarzają się sytuacje, w których możliwe jest dalsze prowadzenie apteki, np. przy wsparciu innego podmiotu – hurtowni oferującej lepsze warunki współpracy czy podmiotu, który jest w stanie wspomóc w zarządzaniu apteką przez wdrożenie tzw. własnego know-how. Prawnicy Kancelarii Adwokackiej Piotr Pirecki, są w stanie już na takim etapie pomóc przedsiębiorcy w podjęciu decyzji wskazując plusy i minusy wyboru jednego z powyższych rozwiązań.
Natomiast, jeśli zapadnie ostateczna decyzja o sprzedaży, konieczne jest ustalenie podstawowych warunków sprzedaży. Do tych warunków należy zaliczyć, cenę sprzedaży, warunki lokalowe, istniejące zobowiązania, magazyn apteczny, personel fachowy.
Co wpływa na cenę sprzedaży apteki?
Kluczową kwestią dla przeprowadzenia sprzedaży jest cena za aptekę (cena zorganizowanej części przedsiębiorstwa).
Cena jest składową wielu czynników, w szczególności lokalizacji, dotychczasowego obrotu apteki, stanu lokalu, zatrudnionego personelu, wartości magazynu lub zobowiązań oraz potencjału apteki. Dlatego nie ma uniwersalnych kryteriów jej ustalenia i zasady jej obliczania muszą uwzględniać indywidualne cechy danego przypadku.
Do wyceny przedsiębiorstwa przyjmuje się przede wszystkim poziom zobowiązań w aptece. Każde przedsiębiorstwo posiada jakieś zobowiązania, natomiast istotną kwestią jest ich wysokość i możliwości ich regulowania. Na rynku funkcjonują apteki które na bieżąco regulują swoje wszystkie zobowiązania jak i takie które posiadają pewien poziom nieuregulowanych zobowiązań. Wszystko zależy zarówno od przyjętego modelu biznesowego jak i możliwości danego przedsiębiorcy, jednakże sam fakt istnienia niespłaconych zobowiązań (oczywiście zależy to również od ich skali) nie powinien stanowić przeszkody do przeprowadzenia transakcji.
Nieuregulowane zobowiązania mogą wynikać zarówno z zaległości wobec hurtowni farmaceutycznych, właściciela lokalu jak i zobowiązań publicznoprawnych. Podkreślić należy, iż dla skuteczności transakcji istotne jest aby te zobowiązania były jak najniższe albo w ogóle nie zaistniały. Wyjaśnić należy, że stan zaległości np. wobec Urzędu Skarbowego albo ZUS może powodować wątpliwości nabywcy w zakresie zasadności takiej inwestycji i powodować przeświadczenie o braku dochodowości danej lokalizacji. Trzeba także pamiętać, że apteka powiązana jest z konkretną lokalizacją – danym lokalem – dlatego też na uwadze należy mieć również potencjalne zaległości wobec właściciela czy wynajmującego lokal, gdyż ich zgoda na przeniesienie umowy najmu lub zawarcie nowej umowy będzie niezbędna do skutecznego zbycia apteki, a następnie przeniesienia zezwolenia na prowadzenie apteki.
Kryteria, które wpływają na cenę kupna/sprzedaży apteki
Kryterium, które ma wpływ na cenę są także warunki lokalowe apteki. Istotny jest zarówno stan lokalu, jak jego status i koszty jego utrzymania. Przykładem różnych statusów lokalu może być własność lokalu należąca do zbywcy apteki, najem lokalu od prywatnego podmiotu trzeciego czy najem od jednostki samorządowej czy państwowej. Od statusu lokalu zależy nie tylko jego czynsz ale także możliwości i sposób uzyskania nowej umowy.
Bezsprzecznie najłatwiej przeprowadzić transakcję gdy zbywca jest właścicielem lokalu apteki i zamierza ten lokal następnie wynajmować na aptekę dla nabywcy, taką transakcję można efektywnie najszybciej przeprowadzić wraz z równoległymi negocjacjami umowy najmu. Trudności może powodować przeniesienie umowy najmu zawartej z podmiotem samorządowym czy państwowym, wtedy najczęściej zajmuje to najwięcej czasu i konieczne może być po drodze uzyskanie zgód przedstawicieli danych organów. Jednakże także i taka sytuacja nie stanowi przeszkody dla przeprowadzenia transakcji, jeśli przedsiębiorcę wspiera odpowiedni specjalista – prawnik prawo farmaceutyczne.
Istotny dla nabywcy może być także personel fachowy zatrudniony w aptece. W takim przypadku możemy rozróżnić sytuację w której nabywca nie będzie w ogóle zainteresowany przejęciem zatrudnionego personelu – bardzo rzadka sytuacja albo jego celem będzie przejęcie całego zespołu, włącznie z kierownikiem apteki. Wydaje się, że druga sytuacją jest częściej spotykana i jest bardziej pożądana na rynku, gdyż pacjenci bardzo często są przyzwyczajeni do obsługi w swojej ulubionej aptece.
Dokumentacja niezbędna do sprzedaży apteki
Przy przeprowadzeniu transakcji sprzedaży apteki, kolejną kwestią warunkującą jej skuteczność jest weryfikacja dokumentacji związanej z prowadzeniem tejże apteki. Do takiej dokumentacji zaliczyć można m.in. protokoły dotychczasowych kontroli (WIF lub NFZ), książkę kontroli, ewidencję personelu fachowego czy inne rozstrzygnięcia wydane wobec apteki. Do dokumentacji istotnej dla sprzedaży apteki doliczyć należy również archiwum recept czy ewidencję zapotrzebowań, zbadanie tych kwestii może stanowić podstawowy warunek nabywcy do rozpoczęcia negocjacji w sprawie nabycia apteki.
W ramach sprzedaży apteki można dokonać zbycia także leków znajdujących się na stanie magazynowym apteki. Wartość magazynu apteki zazwyczaj stanowi składową ceny apteki, dlatego w tym zakresie także konieczne jest zawarcie porozumienia pomiędzy zbywcą a nabywcą. Zdradzając szczegóły obrotu do praktyk rynkowych zaliczamy fakt, iż preparaty o krótkim terminie przydatności nie stanowią przedmiotu obrotu lub zbywane są za symboliczną cenę oraz fakt, że wartość magazynu liczona jest w cenach zakupu.
Powyższe kwestie stanowią podstawowe warunki, których ustalenie jest niezbędne dla skuteczności przeprowadzenia transakcji zbycia apteki ogólnodostępnej, jednakże nie stanowią pełnego kręgu możliwych zdarzeń przy sprzedaży apteki. Dla przedstawienia szerszego obrazu rynku sprzedaży aptek, w kolejnych publikacjach skupimy się na innych aspektach zbycia apteki.
Kancelaria Adwokacka Piotr Pirecki posiada wieloletnie doświadczenie w reprezentacji Klientów przy transakcjach sprzedaży aptek, w związku z czym może zaproponować Państwu pełną obsługę transakcji związanych ze sprzedażą lub zakupem aptek.
Omawiane wsparcie może zaczynać się od analizy aktualnej sytuacji apteki, poprzez wskazanie dalszych dróg dla prowadzenia apteki, poprzez pomoc w znalezieniu nabywcy, skończywszy na sporządzeniu dokumentów niezbędnych dla przeprowadzenia transakcji (umowa zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa) i reprezentację w postępowaniu przed właściwym wojewódzkim inspektorem farmaceutycznym.
W przypadku chęci uzyskania dalszych informacji lub potrzeby pomocy prawnej prosimy o kontakt.